17 Ιαν 2013

ΓΕΝΙΚΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΓΙΑ ΤΟ ΧΑΡΑΤΣΙ (ΕΕΤΗΔΕ)!

ΣΧΟΛΙΟ: 
Στην προσπάθεια να ενημερωθούν όσο καλλίτερα και πληρέστερα όσοι παρακολουθούν τη σελίδα αυτή και όχι μόνο και με δεδομένο ότι μετά από τη μεταφορά του χαρατσιού από τους λογαριασμους της ΔΕΗ στις Εφορίες και την αποστολή βεβαιωμένων οφειλών, προκύπτει αυτή η ανάγκη της ενημέρωσης την οποία και επιχειρούμε παρακάτω
Για να μπορέσει να φέρει αποτελέσμα η προσπάθειά μας αυτή, προστρέξαμε σε διάφορες πηγές, διαβάσαμε και ακούσαμε κάθε τι που κυκλοφορεί στα ΜΜΕ και στο διαδίκτυο, παραβρεθήκαμε σε συνελέυσεις πρωτοβουλιών ενάντια στα χαράτσια σε διάφορες περιοχές του Λεκανοπεδίου, επισκεφτήκαμε εφορίες, μιλήσαμε με εφόρους και υπαλλήλους, ακούσαμε την αγωνία των πολιτών... που εναγωνίως ρωτούν να μάθουν τι να κάνουν και καταλήξαμε σε όλα τα παρακάτω, που δίνουν μιαν εικόνα της κατάστασης και από τη νομική της πλευρά, αλλά και από την πλευρά της  πολιτικής-κινηματικής και της αντίστασης, που επιχειρεί ο λαός στον άδικο, απαράδεκτο και αντισυνταγματικό αυτόν φόρο!
Δημήτρης Κυπριώτης
Το  ΕΕΤΗΔΕ (χαράτσι) του 2011 που δεν πληρώθηκε με τους λογαριασμούς της ΔΕΗ από τους πολίτες, μεταφέρθηκε στις Δ.Ο.Υ. Οσα βεβαιώθηκαν από τις ΔΟΥ, μέχρι στιγμής, στάλθηκαν με  σημειώματα για πληρωμή τους μέχρι την 31/1/2013.Για όσα δεν έχουν σταλεί ακόμα, είναι σίγουρο ότι θα αποσταλούν το αμέσως προσεχές διάστημα.

α. Διαχείριση του θέματος

 
Ο φορολογούμενος που δεν μπορεί να πληρώσει, μπορεί  να απευθυνθεί στην ΔΟΥ που ανήκει, ζητώντας εξαίρεση  ή μείωση, εφόσον πληρούνται προυποθέσεις προς τούτο:
 πχ 80% αναπηρία, ανεργία, χαμηλό ετήσιο εισόδημα 2011 δηλ.,  μέχρι 12.000 Ευρώ προαυαξανόμενο κατά 4000 Ευρώ για κάθε παιδί και ο αρμόδιος έφορας, εξετάζει την κάθε περίπτωση εάν πληροί τις προυποθέσεις εξαίρεσης.
 
Εάν δεν τις πληροί,  αλλά υπάρχουν άλλες  σοβαρές και προσωπικές αιτιάσεις από πλευράς φορολογουμένου, εξετάζεται η κάθε περίπτωση και αποφασίζεται το τι θα γίνει, από την αρμόδια ΔΟΥ.  Σε κάθε περίπτωση όμως που ο φορολογούμενος  ζητά εξαίρεση,  πρέπει να ιδιοκατοικεί στο ακίνητο  που χρεώθηκε  με το ΕΕΤΗΔΕ. 
 
Οσοι δεν εξαιρεθούν, πρέπει -  κατά το νόμο  - να πληρώσουν, διαφορετικά η πρωτη επίπτωση, είναι προσαύξηση  1% για κάθε μήνα καθυστέρησης.
 
Υπάρχει μία λύση, εφόσον η αρμόδια ΔΟΥ το δεχθεί,  να  πληρώνει κάποιος το ποσό που δύναται κάθε μήνα, 20, 30 Ευρώ χωρίς  διακανονισμό. Γινεται από αρκετό κόσμο και συνήθως το δέχονται στις ΔΟΥ, γιατί δεν μπορούν να κάνουν αλλοιώς. Ετσι,  συντηρούμε την σχέση μας με την εφορία και αποφεύγουμε δυσάρεστες συνέπειες.
 
Σχετικά με το ΕΕΤΗΔΕ   του 2012 που έρχεται τώρα δηλ. 2013 δεν υπάρχει λόγος ανησυχίας για τη διακοπή του  ρεύματος επειδή δεν έχει πληρωθεί το χαράτσι(ΕΕΤΗΔΕ). Δεν κόβουν το ρεύμα  με βάση την απόφαση των διακαστηρίων. 
Βέβαια  μέχρι να φύγει από την ΔΕΗ και να βεβαιωθεί από τις  Δ.Ο.Υ,  θα κάνει πάλι ένα (1) περίπου χρόνο.

β. Πολιτική αντίδραση
 
Η μη πληρωμή των χαρατσιών  ήταν μια καθαρά πολιτική πράξη αντίστασης στο μέτρο που κάθε Ελληνας και Ελληνίδα μπορούν να αντισταθούν.  Παντού στη χώρα οι διάφορες πρωτοβουλίες ενάντια στα χαράτσια, όπως και  το ΕΠΑΜ, προσπαθούσαν να περάσουν στον κόσμο αυτό ακριβώς το θέμα της Αντίστασης από τη μη πληρωμή του χαρατσιού μεσα από τους λογαριασμούς της ΔΕΗ!
 
Αυτό λοιπόν που κατόρθωσαν να κάνουν χιλιάδες  σπίτια που δεν πλήρωσαν χαράτσια, ήταν κάτι που οδήγησε  στην απόφαση των δικαστηρίων (πρόσφατη 1101/2012 του Πολ.Πρωτδ.Αθηνών) να απαγορεύσουν στη ΔΕΗ να κόβει το ρεύμα λόγω μη πληρωμής χαρατσιού και επί πλέον, να απαγορεύσει στη ΔΕΗ να εισπράττει μέσω των λογαριασμών. 
Μάλιστα 22/3/2013 αναμένεται και η απόφαση του Αρείου Πάγου επί του αιτήματος αναίρεσης που υπέβαλε ο Υπ. Οικονομικών κατά της  εν λόγω απόφασης του Πρωτοδικείου Αθηνών,  που αποφάσισε αυτές τις απαγορεύσεις και επι πλέον  έκρινε το ΕΕΤΗΔΕ  και αντισυνταγματικό.
 
Το κλίμα είναι πρόσφορο και μπορεί να αξιοποιηθεί. Πολλές πρωτοβουλίες και κινήματα πολιτών προσφεύγουν νομικά με στόχο να κηρυχθεί αμετάκλητα αντισυνταγματικό. 
Έτσι μπορεί και ο καθένας από μας,  σε συνεργασία με άλλα  κινήματα,  να προσφύγει νομικά.
 
Βέβαια μέχρι τις 22/3/2013 που θα αποφανθεί ο Αρειος Πάγος, ή μέχρι να κατατεθούν άλλες προσφυγές,  οι φορολογούμενοι θα το έχουν πληρώσει, αν έχουν αποφασίσει να πληρώνουν ΄στω και με δόσεις.
Συνεπώς,  αυτοί που θα επιλέξουν , ως πράξη αντίστασης, να μην πληρώσουν, θα υποστούν  τις προβλεπόμενες συνέπειες συνέπειες των  προσαυξήσεων (1%), μη έκδοσης φορολογικής. ενημερότητας,  απειλές κατάσχεσης κλπ.  
Οι υπόλοιποι,  απέδειξαν τον Ιούνιο 2012 (εκλογές) ότι τους αρέσει να πληρώνουν κεφαλικούς φόρους σουλτανικής έμπνευσης κλπ,.
 
Κρίνουμε, λοιπόν  και επιλέγουμε.

γ. Νομική άποψη επί του ΕΕΤΗΔΕ


Στη χώρα μας δεν υπάρχει Ανώτατο Συνταγματικό Δικαστήριο που θα έκρινε αμετάκλητα περί της συνταγματικότητας ή μη ενός νόμου. 
Η ουσιαστική αντισυνταγματικότητα των νόμων κρίνεται κατά τους όρους του άρθρου 100 παρ. 1 εδάφιο ε του Συντάγματος, από το Ανώτατο Ειδικό Δικαστήριο. 
Μέχρι να υπάρξει τέτοια απόφαση,...
το κάθε δικαστήριο μπορεί να κρίνει ελεύθερα την αντισυνταγματικότητα των νόμων. 
Άσχετα λοιπόν με το τι έχει κρίνει το ΣτΕ για το ΕΕΤΗΔΕ (το γνωστό χαράτσι μέσω ΔΕΗ), η συνταγματικότητα των νόμων κρίνεται σε κάθε δικαστική απόφαση και κανένα δικαστήριο δεν είναι υποχρεωμένο να ακολουθήσει στην κρίση του άλλο δικαστήριο, ούτε φυσικά το ΣτΕ.

Σύμφωνα με το άρθρο 87 παρ. 2 του Συντάγματος «Oι δικαστές κατά την άσκηση των καθηκόντων τους υπόκεινται μόνο στο Σύνταγμα και στους νόμους και σε καμία περίπτωση δεν υποχρεούνται να συμμορφώνονται με διατάξεις που έχουν τεθεί κατά κατάλυση του Συντάγματος». Σύμφωνα δε με το άρθρο 93 παρ. 4 του Συντάγματος «Tα δικαστήρια υποχρεούνται να μην εφαρμόζουν νόμο που το περιεχόμενό του είναι αντίθετο προς το Σύνταγμα». Η κρίση για την αντισυνταγματικότητα του εφαρμοζόμενου νόμου εξετάζεται και αυτεπάγγελτα από το δικαστήριο και είναι ένα παρεμπίπτον ζήτημα για το οποίο αποφαίνεται η απόφαση.

Το Πολυμελές Πρωτοδικείο Αθηνών, εφαρμόζοντας τα ανωτέρω, έκρινε, όπως είχε δικαίωμα και υποχρέωση ως παρεμπίπτον ζήτημα που αποτελούσε αναγκαία προϋπόθεση του κύριου ζητήματος, την συνταγματικότητα του άρθρου 53 του ν. 4021/2011, δηλαδή την συνταγματικότητα του ΕΤΗΔΕΕ.
 Με την με αρ. 1101/2012 απόφασή του έκρινε, μεταξύ των άλλων: 
α)  Ότι το ΕΕΤΗΔΕ είναι φόρος, σύμφωνα με το άρθρο 78 του Συντάγματος και όχι ανταποδοτικό τέλος, 
β) Ως φόρος είναι αντισυνταγματικός αφού προσκρούει στο άρθρο 4 παρ. 1 και 5 του Συντάγματος « Η επιβολή φόρου επιτρέπεται μόνο εάν και στο βαθμό που υφίσταται φοροδοτική ικανότητα». Συγκεκριμένα η πιο πάνω απόφαση αναφέρει στις σελίδες 18 και 22 ότι: «…οι ρυθμίσεις του άρθρου 53 του ν. 4021/2011 αντίκειται στις διατάξεις των παρ. 1 και 5 του άρθρου 4 του Συντάγματος….». 
 γ) Ότι το ΕΕΤΗΔΕ θεσπίζει αμάχητο τεκμήριο φοροδοτικής ικανότητας, παραβιάζοντας το άρθρο 20 παρ. 1 του Συντάγματος «Kαθένας έχει δικαίωμα στην παροχή έννομης προστασίας από τα δικαστήρια και μπορεί να αναπτύξει σ’ αυτά τις απόψεις του για τα δικαιώματα ή συμφέροντά του, όπως νόμος ορίζει»
δ) Η επιβολή αυτού του φόρου είναι προσωρινή και αφορά μόνο τα έτη 2011 και 2012, ε) ότι η είπραξη από τη ΔΕΗ του φόρου ΕΕΤΗΔΕ είναι αντισυνταγματική αφού η ΔΕΗ δεν είναι όργανο του κράτους που ασκεί δημόσια εξουσία, επομένως δεν δικαιούται να εισπράττει φόρους και πολύ περισσότερο να κόβει το ρεύμα που είναι μια ιδιωτική σύμβαση επειδή δεν πληρώθηκε ο φόρος.

Στη συνέχεια το Δημόσιο αντί να ασκήσει έφεση κατά τη απόφασης, ώστε να κριθεί η υπόθεση στο δεύτερο βαθμό δικαιοδοσίας, αντιθέτως, φοβούμενο προφανώς και την κρίση των Εφετών, παραιτήθηκε από το δικαίωμα άσκησης έφεσης και προσέφυγε κατευθείαν στον Άρειο Πάγο.
 Με τον τρόπο αυτό όμως, κατέστη τελεσίδικη η απόφαση του Πολυμελούς Πρωτοδικείου παράγοντας πλέον ''δεδικασμένο''. Σύμφωνα τώρα με το άρθρο 331 του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας «Το δεδικασμένο εκτείνεται και στα ζητήματα που κρίθηκαν παρεμπιπτόντως και αποτελούν αναγκαία προϋπόθεση του κύριου ζητήματος, αν το δικαστήριο ήταν καθ' ύλην αρμόδιο να αποφασίσει για τα παρεμπίπτοντα αυτά ζητήματα». Επομένως η παρεμπίπτουσα κρίση του Πολ.Πρωτ.Αθηνών,(ΠΠΑ) περί της αντισυνταγματικότητας του ΕΕΤΗΔΕ, κατέστη πλέον τελεσίδικα παράγοντας, δεδικασμένο που ισχύει έναντι πάντων.

Ο Άρειος Πάγος στη συνέχεια δεν έκρινε το θέμα της συνταγματικότητας, αλλά απλά ανέστειλε προσωρινά την απαγόρευση της είσπραξης του ΕΕΤΗΔΕ από τη ΔΕΗ, μέχρι να συζητηθεί η κύρια αίτηση αναίρεσης τον Μάρτιο του 2013.

Όμως με βάση τα πιο πάνω:
 
α) Το ΕΕΤΗΔΕ αυτή τη στιγμή έχει κριθεί τελεσίδικα αντισυνταγματικό (αδιάφορο τι έχει αποφανθεί σχετικά το ΣτΕ) και επομένως όχι μόνο η ΔΕΗ δεν μπορεί να το εισπράξει, αλλά ούτε και η εφορία.
 
β) Εάν κάποια στιγμή κριθεί αμετάκλητα ως αντισυνταγματικό, οι πολίτες που το έχουν καταβάλει θα μπορούν να το αναζητήσουν πίσω ως αχρεωστήτως καταβληθέν,
 
γ) Το ΕΕΤΗΔΕ θεσπίστηκε μόνο για τα έτη 2011 και 2012 και επομένως ούτε το Δημόσιο και φυσικά ούτε η ΔΕΗ έχουν το δικαίωμα να εισπράξουν ΕΕΤΗΔΕ από 1-1-2013.

ΥΓ. Τα ανωτέρω είναι νομική άποψη και δεν συνιστούν συμβουλή ή προτροπή προς τους πολίτες. Εξάλλου, σύμφωνα με το άρθρο 120 του Συντάγματος "Η τήρηση του Συντάγματος επαφίεται στον πατριωτισμό των Ελλήνων...".


πηγη: dimtris-kypriotis 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου